Öltözködés télen

Kőrösi Koppány

Egyre többen és egyre többet futunk. Télen is. A futóknak nem könnyű ilyenkor a dolga, mit is vegyen fel, hogy tudjon mozogni, de ne fázzon meg?

A kérdés megválaszolása egyáltalán nem egyszerű. Mivel a futás igazán tömeg-sporttá vált az utóbbi négy-öt évben, így minden, a futással kapcsolatos termék tömegtermékké is vált. Ennek egy sereg jó oldala mellett ott az árnyoldala is: a gátlástalan üzleti manipuláció - legyen szó a semmilyen tápanyagot nem tartalmazó (de agyonhájpolt) táplálékkiegészítőkről, a tucatfutócuccokról, a futást még hírből sem ismerő, de jótanácsot drága pénzért szívesen osztogató fittneszgurukról, vagy éppen a sérüléseket kézrátétellel javító csodadoktorokról.

Futó legyen a talpán, aki kiigazodik.

Első szabály: ruhából (is) csak minőséget

Ha valamiben, akkor a futóöltözékben - bár a táplálkozásban ugyanúgy, talán a kütyükben a legkevésbé - fontos, hogy csak a minőségit válasszuk! Az általános szabály, hogy az "olcsó a drága", itt érvényesül talán a leginkább. Az ócska ruha ugyanis hamar tönkremegy, ráadásul még kényelmetlen is. Egy jó minőségű ruha tovább is tart, és a viselése is sokkal kellemesebb.

Első osztályú minőség, egekbe szálló áron

Ezt a szabályt a cipők tekintetében sok futó elfogadja - szerencsére -, mert a rossz cipő az első, ami gondot okoz: azonnali sérülést. A rossz ruhát sokáig észre sem vesszük - egészen addig, amíg fel nem veszünk egy minőségit.

Persze itt is célszerű ésszel dönteni. A "nagy" (értsd: agyonhájpolt, iszonyú drága) márkák (Helly Hansen, Nike) semmivel nem tudnak többet, mint a "közepesen" jók, csak kékszer annyiba kerülnek. Mostanában nagyon sok Asics cuccot (nadrág, cipő, zokni, kesztyű, kabát) vettem, és nagyon meg vagyok velük elégedve. De természetesen vannak más márkák is, amik nagyon jók, és nem kell a malacperselyt is a földhöz vágni (ilyen a Salamon is pl., most vettem egy hiperszuper mellényt).

Második szabály: télen ajtótól ajtóig futunk

Nagyjából plusz tíz fok alatt a szabadban tartózkodás, szabadban sportolás már a megfázás veszélyével jár, ezért célszerű az intenzív mozgás befejezésével azonnal meleg, fedett helyre menni, átöltözni, lezuhanyozni.

A hűvösben a felhevült test a mozgás által keltett többlet-hőtermeléstől nagyon hosszú ideig képes integritást tartani a környezettel szemben, de a mozgás abbamaradásával ez az integritás gyorsan megszűnik. Túl azon, hogy némileg átizzadt ruhában a villamosmegállóban várakozni didergő élmény, tuti megfázás.

Ezért télen - vagy hűvös időben - a legjobb, ha a ház kapujából indulunk, és oda is érkezünk. (Vagy ha terepre megyünk, akkor a parkolóból induljunk, s ha befejeztük a futást, akkor azonnal be az autóba.)

És ami még nagyon fontos: az átizzadt futóruhát minél hamarabb le kell venni, és minél gyorsabban le kell zuhanyozni, és meleg, száraz ruhát kell felvenni.

Harmadik: a plusz tíz fok szabálya

Ahogy feljebb is említettem, az intenzív mozgás emeli a szervezet hőtermelését. Ez a relatív hőérzet emelkedésével is jár - ami különösen nyáron kifejezetten kellemetlen is tud lenni. A futó kb. 10 fokkal melegebbet érez, mint amilyen a tényleges hőmérséklet. Ezt érdemes figyelembe venni, amikor a futóruházatot egy hideg téli napon kiválasztjuk.

Negyedik szabály: a távhoz és a tempóhoz öltözz!

Alszabály: az első egy-két kilométeren nem baj, ha fázol kicsit. Hamar bemelegszel, ne törődj vele!

Szóval. Egészen másként kell felöltözni egy rövid, mint egy hosszú futáshoz, ahogy a tempós futi is más ruhát igényel, mint az LSD (Long Slow Distance - azaz a lassú, hosszú) futás.

Egy rövid, öt kilométer alatti futásnál nincs akkora jelentősége a hőzárásnak, mint egy hosszabb futásnál. Nyugodtan megizzadhatsz, nem kell spéci ruha, nem fogsz átfázni. Egy hosszabb - egy-másfél órát, vagy még tovább tartó - futásnál viszont nagyon fontos, hogy legyen rajtad hőzáró kabát, vagy mellény. Így is úgy is megizzadsz, így ha nem gondoskodsz arról, hogy az izzadt ruha ne tudjon közvetlenül a hideg levegővel érintkezni, akkor az áthűl, és tulajdonképpen olyan, mintha nem is lennél felöltözve, csak sokkal kellemetlenebb.

Ugyanez igaz a tempós versus lassú futás esetében is. Ha komoly tempót tolsz, azt a szervezeted olyan hőleadással tolerálja, hogy akár egy szál pólóban is nyomhatod, mégsem fázol meg. Ha viszont LSD-zel (nem szívsz, hanem lassan futod a hosszút :) ), akkor okos öltözködés kell: a hőmérsékletnek megfelelő pihepuha meleg cucc, amit nyugodtan át is lehet akár izzadni, és a tetejére egy hőzáró mellény, vagy kabát. (Jelzem, idén még olyan hideg nem volt, hogy kabát kellett volna.)

A legnagyobb bajban a téli intervallok idején szoktam lenni: ilyenkor a derekamra kötött felsővel indulok útnak, és az intervall utáni levezetőre felvesznek egy plusz pulcsit/kabátot - attól függően, mekkora a cidri.

Ötödik szabály: a törzsed védd!

Természetesen tud az embernek a lába is fázni, de amire elsősorban vigyáznod kell, az a törzsed. A jó téli kabátok már úgy is vannak kialakítva, hogy extra hővédelem van a mellkasra, lapockára kiépítve. Fontos, hogy védd a nyakad is: csősál hordása erősen ajánlott, ha egyébként nem fázós a nyakad, akkor is.

Amivel sokat tudsz "csalni" - azaz hőérzetet-nyereséget szerezni magadnak -, az a perifériák: kezek, lábak, fülek, fej védelme. Ha ezek melegben vannak, te is jobban érzed magad! Itt is figyelni kell az alábbiakra!

Látszik az extra hővédelem a mellkason, vállon, felkaronCipő vs. túl vastag zokni: tíz kili felett elkezd dagadni a lábad - mivel függőlegesen vagy, a vér- nyirok- és vízáramlás így alakul. Ezért kapsz a futóboltban minimum egy számmal nagyobb cipőt. Ha tehát bazivastag téli zoknival próbálsz védelmet találni a hideg ellen, akkor ezt a "tágulási" lehetőséget elveszted! Hidd el: mínusz tíz fokig nyugodtan húzhatsz közepesen vastag zoknit, nem lesz bajod a nyári cipődben sem!

Túl vastag kesztyű: jó az, csak ha nincs hozzá elég hideg, akkor csak átizzadod, és a lucsogó kesztyű ráfagy szépen a kezecskédre. Ma 3 fokban még a cérnakesztyűben futottam - az első két kilométer volt húzós a metsző dunai szélben, aztán jó volt.

Túl vastag sapi: ugyanaz, mint a kesztyűnél. Átizzadod, és onnantól kezdve nem véd semmit. A sapinál nagyon fontos, hogy szélálló legyen.

A téli futás egyik alap darabja a mellény. Lehetőleg zipzáras. Ezt megúszhatod úgy is, hogy olyan kabátot veszel, aminek az ujja lecizpzárazható. Ez legyen mindenképpen szélálló és hőzáró. Erről a két szóról egy normális futóboltban tudni fogják, hogy mit kérsz... :)

A másik alapdarab a hőzáró kabát. Ez szinte minden nulla fok alatti futásnál jól jön. Akár hosszút futsz, akár harmadolót, az intenzív mozgást leszámítva szükség van rá.

Így néz ki az én aláöltözetem frissen kivéve a mosógépből a mosókonyha padlójánA harmadik alapdarab az aláöltözet. Ez is egy olyan műszó, mint a hőzáró. Egy rendes, jó minőségű aláöltözet, plusz egy vékony hosszú ujjú póló (ugyanabból az anyagból, mint a technikai pólók), plusz egy technikai póló, plusz egy mellény - ez volt ma rajtam, és nem fáztam. (Plusz három fok, erős szél, tizenhat lassú kilométer.)

Ezen tudom egyébként a legjobban lemérni, mennyire sokat számít a minőség. Volt nekem decathlonos is. Jó volt, mert melegített, de már a második szezonban feljött a varrás alul, alig lehetett betűrni, mert visszapödrődött a széle, kidörzsölődött a használattól hónaljban, és néha véresre dörzsölt... Nem volt olcsó a Nike. De harmadik telemet kezdem vele, és minden egyes alkalommal olyan érzés felvenni, mintha új lenne.

A negyedik alapdarab a melegítő pulóver. Nem összekeverendő a mackófelsővel... :) :) Ez egy olyan pulcsi legyen, ami melegen tart, melegít. Nem kell hőzárónak lennie, nem kell vízlepergetőnek lennie, nyugodtan átizzadhatod. Felette ott egy hőzáró kabát, vagy mellény - az majd tartja a meleget.

Hatodik szabály: öltözz az időjáráshoz!

Első lépés, hogy az ember - indulás előtt - megnézi a hőmérőt. Amennyit mutat, ahhoz a táv és a tempó függvényében tízet, vagy kevesebbet hozzáad, és úgy öltözik. Ha rövid távra, vagy tempósabb futásra készül, akkor nem vesz hőzárót, mert minek. :) Ha lesz benne tempós futás, akkor visz magával valamit, amivel elkerüli a megfázást az utolsó tempós futás utáni laza mozgás ideje alatt.

Nekem, ha az edzőm edzést írt ki, akkor futás van. Én még az ónos esőben is kimegyek futni. Budapesten lakom, itt jégmentesítik az utakat, a járdáról kell kiérnem az útra ép csontokkal, utána már rendben vagyunk. Nincs olyan időjárás, amikor én ne futnék.

De például esőben, 10 fok alatt szerintem ne fuss! Tíz fok felett tökmindegy, mert hiába ázol bőrig, nem fázol meg. Alatta viszont az Innov8-on kívül semmi nem véd meg. Ha beruházol egy ilyen kabátba, tedd, de nem biztos, hogy érdemes.

Ha esik a hó, akkor elég a vízlepergető felső - ezt a hőzáró kabik általában tudják. Hóesésben inkább arra kell figyelni, hogy a frissen lehullott hó csúszik, a régi hó pedig vagy tapad, vagy csúszik, sőt olyan is van, hogy a letaposott részeken csúszik, ahol meg nincs letaposva, ott meg tapad. Bár ez inkább a terepeseket érinti, a városban vagy elkotorják, vagy letapossák.

A téli futásnál sajnos gyakori az elcsúszás. A talaj mentén még ezekben az enyhe telekben is gyakori a fagy, a pocsolyák, ködszitálások gyönyörű korcsolyapályává tudják változtatni a járdát, a rekortánt pedig különösen. Vannak csúszásgátló kiegészítők, amik terepen szerintem nagyon hasznosak - ahol végig csúszós talajon futsz -, de a sima aszfalton jobban csúsznak, mintha a jégen futnál.

Szóval óvatosan!

Téli túlélőkészlet

Amit mindenképpen szerezz be:

  • Szélálló sapi
  • Hőzáró, vízlepergető kabát + mellény
  • Thermo pulcsi
  • Hosszú ujjú technikai pulcsi
  • Hosszú thermo naci (0 fok alá)
  • Hosszú vékony naci (0-15 fok közé)
  • Közepesen vastag zokni/vastag zokni ízlés szerint
  • Kesztyű
  • Csősál

Opcionálisan:

  • Vastag téli kabát
  • Vékony téli kabát
  • Innov8 esőkabát (a többi max. két órán keresztül képes ellenállni a gyenge esőnek, az erősnek 5-20 percig, oszt vége van)
  • Vastag kesztyű (nekem van, de nem sokat volt még rajtam)
  • Vastag pulcsi
  • Terepeseknek téli, vízálló terepcipő, valami csúszásgátló kiegészítő

Fentiekből persze egy csomó minden kimaradt. Ezek az én tapasztalataim, tíz évnyi aszfalton futás alapján. Semmin nem szeretnék vitatkozni. Mindenkinek igaza van. Fentieket kérlek ezért úgy fogadjátok, hogy ez is egy vélemény a sok közül, és ami tetszik, azt próbáljátok ki bátran, ami iránt nincs bizalmatok, azt meg ne. Nekem egyik gyártó sem fizet jutalékot, és a boltok sem. Sajnos.

A cikk létrejöttéért külön köszönet Sebők András barátomnak, aki egy outletnyi Helly Hansen ruhát adott nekem kölcsön - amiből összesen egy sapit, egy mellényt és egy kabátot próbáltam ki, de segített megértenem, hogy mire van szükségem a téli öltözködéshez.

Külön köszönet dr. Gál Tibornak, a Maratonman Depo üzletvezetőjének, aki elmagyarázta nekem a hőzáró kabátok használatát - s én már lám itt osztom is tovább, mint saját tudást. :)

És utólag még szeretném hozzáfűzni - mert hálás fajta vagyok -, hogy hacsak valami véletlen, vagy áruhiány nincs, én mindig minden futócuccomat a maratoni táv magyar csúcstartójánál, Szűcs Csabinál a Spuri Futóboltban veszem. Tőlük sem kapok jutalékot, viszont kifejezetten baráti hozzáállást, figyelmességet, hozzáértést, és azt az érzést, hogy nem akarják rám erőltetni a drága, de értelmetlen cuccokat, hanem azt nézik, hogy nekem mi a jó - no, azt igen. Plusz - bevallom férfiasan - minden egyes alkalommal megmelegszik a szívem, valahányszor meglátom a polcon azt a pár kék Adidas cipőt, amik 1992-ben Párizsban 2:12 alatt célban voltak.

http://fortitudo.blogstar.hu/./pages/fortitudo/contents/blog/32229/pics/lead_800x600.jpg
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?