Szabad-e futni extrém hidegben?

Kőrösi Koppány

A következő napokban napközben sem lesz -10 foknál melegebb. Aki ilyenkor is mindenképpen a szabadban szeretne futni, abban felmerül a kérdés: szabad-e egyáltalán.

Röviden: igen. Bármilyen hidegben, de bizonyos szabályokat tiszteletben kell tartani. A szokásosnál kicsit sarkosabb, kategórikusabban megfogalmazott mondatok következnek.

A testi épség és az egészség mindenek előtt

Tél az alapozás, az előttünk álló versenyszezonra való felkészülés időszaka. Sok-sok lassú pulzuson elkövetett hosszú (LSD) futás, néha rövidebb-hosszabb tempósabb szakaszokkal. A futással még csak most barátkozók számára a barátkozás időszaka... :) Lassú, rövid futikkal, sétákkal, egy-egy pici fél- egy kilométeres "húzósabb" szakasszal. És sok-sok nyújtással!

Viszont nincs olyan verseny, olyan felkészülés, olyan elkötelezettség, szilveszteri alkoholmámoros fogadkozás, amiért megérné kockáztatni egy tüdőgyulladást, alapos megfázást, láb- és kéztörést, vagy a kihűlés veszélyét!

Az extrém hideg időjárás - soroljuk ide azt, amikor -5 foknál alacsonyabb a hőmérséklet futás közben  - mindezeket a veszélyeket fokozottan nyújtja.

Tehát, mielőtt elindulsz futni, gondolj végig néhány dolgot, és csak akkor nyisd ki az ajtót, ha minden kérdésre egy megnyugtató, és határozott igennel tudsz válaszolni.

1. Ajtótól ajtóig futunk

A téli öltözködésről már írtam korábban, ott is említettem: plusz 5-10 fok alatt nem érdemes a megfázást kockáztatni. Extrém hidegben azonban nem egyszerűen egy kis náthával, hanem konkrétan az életeddel játszol, ha nem tartod be a szabályokat!

Azért futunk ajtótól ajtóig - tehát meleg öltözőtől meleg öltözőig -, mert az átnedvesedett futóruhában - amibe értelemszerűen fuss bármilyen lassan, beleizzadsz - a tested az intenzív mozgást követően pillanatok alatt belehűl. Az izzadt, vizes ruha nem hogy nem véd a hideg, a kihűlés ellen, hanem kifejezetten csatornázza, vezeti a hideget. Neki a felhevült testednek.

Extrém hidegben egy pisilés ideje elég már ahhoz, hogy rádhűljön a futókabát.

Tehát a futómozgás megkezdését követően mindaddig fenn kell tartani a futással termelt testhőt, amíg újra nem érsz nagyon gyorsan meleg, fedett helyre, ahol alkalmad van átöltözni száraz, meleg ruhába - és esetleg egy forró zuhany sem árt. :)

2. Csak akkor indulj neki a futásnak, ha nincs csúszásveszély

A tél nem vicc, nem játék! Az utak havasak, jegesek, csúszósak lehetnek. Különösen a terepen futók számára jelent külön élvezeti értéket a csúszkálás, aminek az év normális részében még külön izgalmas stichet ad, hogy bűntetlenül lehetsz nyakig sáros, még menőnek is számítasz.

Mínusz öt fok alatt elesni, és esetleg mozgásképtelenre sérülni már nem vicc, hanem konkrét életveszély. Ahogy fennebb írtam: onnantól, hogy nem tudod termelni a tested melegen tartásához szükséges hőt az intenzív testmozgással, a vizes ruhádban fokozottan ki vagy téve a kihűlés veszélyének. Tehát egyedül nem mész ilyen hidegben csúszós terepre, mert elszámolással tartozol az életeddel magadnak, a szeretteidnek, és Istennek, akitől kaptad!

A mindenféle csúszásgátlók (szöges cipő, cipőre szerelhető bizgentyűk) is csak annak a lábán érnek valamit, aki már kitapasztalta azt, hogy ezeket hogyan lehet használni. Tapasztalatot nem az extrém hidegben szerzünk, hanem mondjuk nulla és mínusz öt között egy nagyobb társaságban, nem túl messze eltávolodva a biztonságos autótól, lakástól, öltözőtől.

3. Legyen nálad mobil

Ha csak a ház köré szaladsz is ki, és ott futod a köröket, akkor is legyen nálad mobil! Pláne, ha ennél kicsit nagyobb távolságra mész onnan, ahonnan vészhelyzetben segítséget várhatsz! A futás amúgyis extrémsport - majd egyszer kifejtem azt is, hogy ezt hogy értem... :) -, tehát általában is érvényes, hogy jó, ha van nálad mobil, de ilyenkor különösen. Ilyenkor kifejezetten kötelező.

Nem kell ahhoz csúszós úttest, elég csak egy rosszul sikerült lépés, és megvan a baj. Elég, ha rosszul esel, és esetleg úgy megütöd magad, hogy nem tudsz felállni.

Nagyjából 20-30 percnyi mozdulatlan fekvés ilyenkor a biztos halállal egyenlő. Erős szavak, tudom, de ez a helyzet! Tehát legyen nálad mobil, ha segítséget kell kérned!

Ha megvan a baj

Mi lehet ilyenkor a baj? Legjobb esetben elfogyott a kakaó, és egyszerűen nem bírsz tovább futni, és messze vagy még a biztonságos melegtől, és max. sétálni van erőd. Rosszabb esetben megcsúsztál, elestél, és olyan szerencsétlenül ütötted meg magad, hogy nem bírsz felállni, és a földön ülve/feküdve kell várnod a segítséget.

Ez most nem a vagánykodás és a "keményvagyok" ideje. Ez most a természet iránti alázat ideje. Már futásra való elindulás előtt legyen bekészítve egy meleg pokróc, esetleg váltóruha, és egy ugrásra kész családtag, barát, ismerős, bárki. Hogyha megvan a baj, jöjjön érted, és mentse meg az életed! Igyekezz ilyenkor olyan útvonalon haladni, ahol könnyen elérhető vagy - ne most mászd meg az autóval teljesen megközelíthetetlen csúcsokat! -, és ha megtörtént a baj - futásképtelenné váltál -, azonnal hívj segítséget.

Ha nincs családtag, barát, vagy nagyon nagy a baj - tehát mondjuk a földön fekszel, és mozgásképtelen vagy -, akkor 112, vagy a katasztrófavédelem 105. Hívd ezeket a számokat, mondd meg, hogy pontosan hol vagy, és hogy a legfontosabb, hogy jöjjön valaki, és gyorsan meleg helyre vigyen. Mentőt nem biztos, hogy éppen tudnak érted küldeni, de ilyenkor egy járőrkocsi is bőven elég, a hátsó ülésre behúznak, és már nem fagysz meg.

No.

Ennyit a rémisztgetésről.

Futni extrém hidegben is lehet. Ilyenkor nem intervallozunk, és nem várunk magunktól különösebben nagy teljesítményeket, mert a szervezet is elsősorban azzal van elfoglalva, hogy életben maradjon, és csak másrészt azzal, hogy sokat, hosszan fusson.

Ha érzékeny a torkod a hideg levegőre, egy sál - csősál - az arc elé húzva, vagy egy símaszk nagyszerű társad lesz.

Igyekezz vigyázni a perifériáidra (kéz, fül, láb), alaposan takard a fejed - még akkor is, ha egyébként bírja a hideget -, és élvezd a mozgás örömét.

Van, aki az Antarktiszon fut maratont... :)

Fotó: Tóth István

http://fortitudo.blogstar.hu/./pages/fortitudo/contents/blog/32984/pics/14836924831273059_800x600.png
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?